Формувальне оцінювання на уроках
ДШ Бібліотека
Вправи по формуванню громадянських компетентностей
ДШ Бібліотека
Вправи по формуванню громадянських компетентностей
П.І.Б. автора
|
Сауляк Світлана Федорівна
|
Назва вправи
|
«Хвилиночку!
Поговоримо про життя»
|
Стислий опис
вправи
|
Вправа
сприяє усвідомленню, що суспільство має поважати і захищати специфічні права дітей; що кожна людина є особлива й
неповторна.
Учасники/учасниці
використовують моделі
поведінки, які відповідають нормам моралі і права.
|
Використані
джерела
|
Посібник
з освіти в галузі прав людини за участі молоді «КОМПАС» (с. 303-306)
|
Предмет
|
Я у світі
|
Клас
|
4
|
Тема уроку
|
Ти звичайний чи незвичайний? Життя
людини – найвища цінність.
|
Мета вправи
|
Зрозуміти, що
права людини є взаємопов’язаними і неподільними.
Розвинути
критичне мислення.
Розвинути
впевненість у собі
для висловлення власної думки.
|
Ключова складова громадянської
компетентності
|
Повага до людської гідності
та прав людини.
|
Додаткова/і складова/і компетентності
|
Знання
та критичне розуміння світу.
Відповідальність.
|
Очікувані навчальні результати учнів
|
Учень/учениця:
стверджує, що права людини завжди слід поважати та захищати;
відстоює думку про те, що права людини необхідні кожній людині для
гідного життя;
стверджує, що суспільство має поважати і захищати специфічні права дітей.
свідчить, що він/вона бере відповідальність за свої вчинки.
|
Навчальні результати з програми навчання
|
Учень/учениця:
має
уявлення про неповторність
кожної людини, неприпустимість заподіяння будь-якої шкоди собі й
іншим,
вміє працювати в команді, знаходити
порозуміння, запобігати конфліктам, приймати самостійні рішення, відповідати
за їх наслідки для оточення, ціннісно ставитися до довкілля та своєї
особистості;
усвідомлює свої
права і обов’язки; використовує моделі поведінки, які відповідають нормам
моралі і права.
|
Тривалість вправи (у хвилинах)
|
40 хвилин
|
1.
Запропонуйте учасникам
сісти в коло.
Пустіть по колу капелюха. Нехай кожен учасник по
черзі, не дивлячись, витягне з капелюха папірець. (Додаток 1.
Твердження).
2.
Дайте учасникам 5 хвилин,
аби кожен підготував свою однохвилинну промову на тему речення, яке йому
дісталося. Умови: жодних зупинок і жодних повторів.
3.
Тепер нехай усі по колу
презентують свої «промови».
4.
Після кожної «промови»
давайте учасникам 1–2
хвилини на короткі коментарі. Якщо їм хочеться сказати більше, занотуйте
відповідну тему й погодьтеся повернутися до неї наприкінці.
5.
Після того, як усі
висловляться, завершіть ті обговорення, які довелося перервати.
6.
Після цього переходьте до
дебрифінгу та оцінки.
Дебрифінг/обговорення
• Чи важко було говорити без зупинки протягом хвилини на відповідну тему?
• Які теми виявилися найважчими й чому?
• Яке з формулювань було найбільш
спірним і чому?
• Що з почутого для учасників виявилося найбільш несподіваним? • Які права людини були поставлені на карту в кожному з формулювань? |
|
Підсумок за результатами проведення
вправи
|
Вправа сприяє усвідомленню, що життя є найвищою
цінністю, і ніхто не має права зазіхати на життя будь-якої людини.
|
Додатки
|
Додаток 1. Твердження (по одному на кожного учасника)
|
Необхідне обладнання / матеріали,
облаштування класу, тощо
|
Облаштування класної кімнати: стільці, розставлені колом.
Матеріали: твердження — по одному на учасника; капелюх; годинник із секундною стрілкою або таймер. |
Додаток 1.
Твердження (для
кожного учасника)
1.Життя має бути важким.
2.На світі немає нічого більш цінного, ніж життя і
здоров’я.
3.Робота негативно впливає на життя людини.
4.Потрібно жити так, щоб не завдавати страждань рідним і близьким.
5.Найголовніша цінність — це самостійність.
6.Слід піклуватися про себе, адже, коли людина здорова, вона може подолати
всі труднощі життя.
7.Всі люди — різні й неповторні.
8.Життя — це найвища цінність.
9.Діти мають право голосу при плануванні сімейного
бюджету.
10.Діти часто радіють життю більше за дорослих.
11.Радість може зцілити людину.
12.Я щаслива людина.
13.Мій друг/подруга – неповторний/неповторна.
14.Головне, щоб всі були живі й здорові.
15.Шкідливі звички – «безглузде геройство».
16.Мудрим ніхто не вродився, а навчився.
17.Я завжди дотримуюсь Правил дорожнього руху.
18.Кожна дитина має право на медичне
обслуговування.
19.Не всі діти мають право на сім’ю.
20.Гратися – обов’язок дитини.
21.Батьки мають забезпечити дитину повноцінним харчуванням.
22.Батьки мають право заставляти дитину відвідувати
спортивні секції.
23.Діти мають ті самі права й обов’язки, що і
дорослі.
П.І.Б.
автора/ки (співавторів)
|
Сауляк
Світлана Федорівна
|
Назва
вправи
|
«Скарги
річки»
|
Стислий
опис вправи (про що і для чого ця вправа? 1-2 речення)
|
Вправа
допоможе учням усвідомити важливість раціонального використання водних
ресурсів та свою відповідальність за стан водойм.
|
Використані
джерела
|
Громадянська
відповідальність. 80 вправ для формування громадянської та соціальної
компетентностей під час вивчення різних шкільних предметів. Посібник для
вчителя для реалізації наскрізної тематичної лінії «громадянська відповідальність» в оновлених
шкільних програмах для 5-9 класів. / Рафальська М., Боярчук О., Герасим Н. та
ін. – Європейський центр ім. Вергеланда – Київ, 2017 – 136 с.
|
Предмет
|
Природознавство
|
Клас
|
4
|
Тема
уроку
|
Водойми України.
Охорона водойм.
|
Мета
вправи
|
Формувати
уявлення про вплив суспільства
на навколишнє середовище; аргументовано висловлювати власну
думку щодо життєвого вибору людини.
|
Ключова
складова громадянської компетентності
|
Громадянська
відповідальність, свідомість
|
Додаткова/і
складова/і компетентності
|
Знання та критичне
розуміння світу. Аналітичне та критичне мислення.
|
Очікувані
навчальні результати учнів (чого саме навчаться учні, виконавши цю вправу?)
|
Учень може
оцінити вплив суспільства на навколишнє середовище; долучається до захисту
навколишнього середовища
|
Навчальні
результати з програми навчання
|
Учень:
пояснює значення води;
коментує розуміння наслідків господарської
діяльності людини; усвідомлює обмеженість ресурсів для задоволення потреб
людини; застосовує знання для охорони
водойм від забруднення.
|
Тривалість
вправи (у хвилинах)
|
20
хвилин
|
Необхідне
обладнання / матеріали, облаштування класу, тощо
|
Фотоілюстрації,
ватмани, маркери
|
Інструкція
для проведення вправи
|
Діти об’єднуються
у групи за назвами водойм (джерело, річка, озеро, океан).
Учитель пропонує обговорити
питання щодо охорони водойм.
Діти в групах
складають «Скарги річки».
Учасники
кожної групи презентують свої роботи.
Колективно
всі учасники обирають спільні «скарги річки».
Діти презентують
свої міркування щодо збереження водних ресурсів.
|
Питання
для обговорення
|
Прослуховування
вірша Ліни Костенко «Ще назва є, а річки вже немає…» (додаток 1).
Як почуває
себе річка?
Як їй
можна допомогти?
Як повинна діяти
людина, яка розуміє, наскільки вода потрібна їй і природі та свою
відповідальність за стан водойм?
|
Підсумок
за результатами проведення вправи
|
Аналіз
та оцінка вправи:
Як ви себе
почували себе під час вправи?
Як ви розумієте висловлювання «Вода – це життя?
Яка діяльність людини
призводить до забруднення води?
Що може зробити кожен із нас?
Які вчені стежать за станом
води?
Сформулюйте власні пропозиції
щодо охорони води.
Які емоції викликало у вас
виконання цієї вправи?
|
Додаток 1
«Ще назва є, а річки вже немає...». Ліна Костенко
Ще назва є, а річки вже немає.
Усохли верби, вижовкли рови,
і дика качка тоскно обминає
рудиментарні залишки багви.
І тільки степ, і тільки спека, спека,
і озерявин проблески скупі.
І той у небі зморений лелека,
і те гніздо лелече на стовпі.
Куди ти ділась, річенько? Воскресни!
У берегів потріскались вуста.
Барвистих лук не знають твої весни,
і світить спека ребрами моста.
Стоять мости над мертвими річками.
Лелека зробить декілька кругів.
Очерети із чорними свічками
ідуть уздовж колишніх берегів...
П.І.Б.
автора/ки (співавторів)
|
Сауляк
Світлана Федорівна
|
Назва
вправи
|
«Детектор»
|
Стислий
опис вправи (про що і для чого ця вправа? 1-2 речення)
|
Вправа
допоможе дітям підтверджувати
свою думку про формування автором
твору враження щодо героя твору рядками з тексту, робити
висновок про повчальний зміст тексту.
|
Використані
джерела
|
Громадянська
відповідальність. 80 вправ для формування громадянської та соціальної
компетентностей під час вивчення різних шкільних предметів. Посібник для
вчителя для реалізації наскрізної тематичної лінії «громадянська відповідальність» в оновлених
шкільних програмах для 5-9 класів. / Рафальська М., Боярчук О., Герасим Н. та
ін. – Європейський центр ім. Вергеланда – Київ, 2017 – 136 с.
|
Предмет
|
Літературне
читання
|
Клас
|
4
|
Тема
уроку
|
Від міфу до казки. Богдан Чалий. Дума про Кия та його
славний рід.
|
Мета
вправи
|
Формувати уявлення про повагу до людської гідності та прав
людини; аргументовано висловлювати власну думку щодо різноманітності спільної
спадщини людства
|
Ключова
складова громадянської компетентності
|
Громадянська свідомість; відкритість і повага до інших думок,
культур, переконань, поглядів, повага до людей
|
Додаткова/і
складова/і компетентності
|
Аналітичне та критичне мислення
|
Очікувані
навчальні результати учнів (чого саме навчаться учні, виконавши цю вправу?)
|
Учень коментує значення знань про історичне минуле своєї
держави
|
Навчальні
результати з програми навчання
|
Учень:
коментує значення знань про історичне минуле своєї держави; усвідомлює знання
про Україну, її історичне минуле, населення у давні часи; підтверджує свою думку про формування автором твору враження щодо
героя твору рядками з тексту; робить
висновок про повчальний зміст тексту; визначає події, причини, час і місце подій у творі та
як вони пов’язані між собою; формулює
(під час читання мовчки та вголос) запитання за змістом прочитаного про факт,
подію, час, місце події, героїв твору, причини й наслідки подій,
взаємозв’язки між ними; озвучує запитання, які виникли під час читання;
відповідає на них рядками тексту, своїми словами.
|
Тривалість
вправи (у хвилинах)
|
10-15
хвилин
|
Необхідне
обладнання / матеріали, облаштування класу, тощо
|
Текст,
картки для роботи в парах
|
Інструкція
для проведення вправи
|
Учитель пропонує дітям самостійно ознайомитись із
текстом.
Колективне обговорення слів, значення яких
незрозуміле («Довідкове бюро»).
Діти в парах виконують завдання на визначення істинності
фраз із тексту (додаток 1).
Колективне
обговорення результатів.
|
Питання
для обговорення
|
Знайдіть опис місць, де жили Кий,
Щек, Хорив, сестра їхня Либідь.
Знайдіть опис зовнішності
кожного героя.
Якими справами славився кожен
брат?
Хто заважав щасливому життю
полян?
|
Підсумок
за результатами проведення вправи
|
Аналіз
та оцінка вправи:
Що вас найбільше вразило у
цьому творі?
Які почуття він у вас
викликав?
Чи порадите ви прочитати цей
твір своїм друзям? Чому?
Яке
значення мають знання про Україну, її історичне минуле, населення у давні
часи?
|
Додаток 1
- Він тримав перевіз на ріці... до полян прибували з товаром.
- Ще умільством уславився Щек,— ... мав
щоднини митецьку затію.
- Тільки візьме він срібла шматок,... радість
іскрою блисне у зорі.
- Од близьких і від дальніх дворів... так не вміє ніхто, як Хорив.
- В літню пору, було, до
темна... конопельки, льонок вона брала.
П.І.Б.
автора/ки (співавторів)
|
Сауляк
Світлана Федорівна
|
Назва
вправи
|
«Місток»
|
Стислий
опис вправи (про що і для чого ця вправа? 1-2 речення)
|
Вправа
допоможе дітям вчитися співпрацювати, поважати думку інших
|
Використані
джерела
|
Громадянська
відповідальність. 80 вправ для формування громадянської та соціальної
компетентностей під час вивчення різних шкільних предметів. Посібник для
вчителя для реалізації наскрізної тематичної лінії «громадянська відповідальність» в оновлених
шкільних програмах для 5-9 класів. / Рафальська М., Боярчук О., Герасим Н. та
ін. – Європейський центр ім. Вергеланда – Київ, 2017 – 136 с.
|
Предмет
|
Українська
мова
|
Клас
|
4
|
Тема
уроку
|
Визначення роду прикметників за іменниками
|
Мета
вправи
|
Формувати навички критично використовувати інформацію; вміння працювати в команді
|
Ключова
складова громадянської компетентності
|
Комунікативні навички
|
Додаткова/і
складова/і компетентності
|
Аналітичне та критичне мислення
|
Очікувані
навчальні результати учнів (чого саме навчаться учні, виконавши цю вправу?)
|
Поважає думку інших; виявляє готовність співпрацювати
|
Навчальні
результати з програми навчання
|
Учень:
відносить до прикметників
слова, що означають різні ознаки предметів; добирає до поданого прикметника 2-3 синоніми, антонім; пояснює і
вживає у мовленні прикметники у прямому і переносному значеннях у художніх і
науково-популярних текстах; змінює прикметники за числами і в однині за родами; визначає
рід і число прикметника за родом зв’язаного з ним іменника та за характерним
закінченням.
|
Тривалість
вправи (у хвилинах)
|
10-15
хвилин
|
Необхідне
обладнання / матеріали, облаштування класу, тощо
|
Картки
для роботи в парах
|
Інструкція
для проведення вправи
|
Учитель
пропонує дітям прослухати групи слів з
трьох іменників (додаток 1).
Діти в
парах знаходять прикметник-«місток», який їх об’єднує.
Далі
учитель пропонує дітям змінити утворені словосполучення за родами, поставивши
їх в однину.
Колективне
обговорення.
|
Питання
для обговорення
|
Утворіть словосполучення з другою групою слів.
(Влучні думки, влучні постріли, влучні слова).
Поставте ці словосполучення в однину. (Влучна
думка, влучний постріл, влучне слово).
Змініть форму слів. Закінчіть словосполучення:
влучної... ; влучного... ; влучного...
Спробуйте змінити наші словосполучення за
родами.
Чому
у вас нічого не вийшло? (Прикметники змінюються за родами в однині, а
іменники мають рід, але за родами не змінюються. Тому нам і не вдається
змінити ці словосполучення за родами.)
|
Підсумок
за результатами проведення вправи
|
Аналіз
та оцінка вправи:
Які труднощі виникли при виконанні вправи?
З чим це пов’язано?
Які знання допомогли вам
впоратись?
Коли і де ви можете їх використати?
|
Додаток 1
Сталь, дружба, знання (міцні)
Думка, постріл, слово (влучні)
Воля, злива, почуття (сильні)
Листя, клімат, білизна (сухі)
Воля, вантаж, завдання (важкі)
Час, скеля, річка (стрімкі)
Яма, річка, рана (глибокі)
Вата, котик, хмара (пухнасті)
Досвід, сльози, перець (гіркі)
П.І.Б.
автора/ки (співавторів)
|
Сауляк
Світлана Федорівна
|
Назва
вправи
|
«Слабка
ланка»
|
Стислий
опис вправи (про що і для чого ця вправа? 1-2 речення)
|
Вправа
допоможе дітям вчитися працювати в команді, співпереживати.
|
Використані
джерела
|
Громадянська
відповідальність. 80 вправ для формування громадянської та соціальної
компетентностей під час вивчення різних шкільних предметів. Посібник для
вчителя для реалізації наскрізної тематичної лінії «громадянська відповідальність» в оновлених
шкільних програмах для 5-9 класів. / Рафальська М., Боярчук О., Герасим Н. та
ін. – Європейський центр ім. Вергеланда – Київ, 2017 – 136 с.
|
Предмет
|
Математика
|
Клас
|
4
|
Тема
уроку
|
Коло. Круг. Побудова кола.
|
Мета
вправи
|
Формувати
навички застосування математичних знань у практичних життєвих ситуаціях
|
Ключова
складова громадянської компетентності
|
Комунікативні навички
|
Додаткова/і
складова/і компетентності
|
Аналітичне та критичне мислення
|
Очікувані
навчальні результати учнів (чого саме навчаться учні, виконавши цю вправу?)
|
Учень усвідомлює значення математики для повноцінного
життя в сучасному суспільстві
|
Навчальні
результати з програми навчання
|
Учень:
будує коло за допомогою
циркуля; позначає на кресленні
кола та круга його елементи:
центр, радіус, діаметр; знає, що діаметр дорівнює двом радіусам.
|
Тривалість
вправи (у хвилинах)
|
10-15
хвилин
|
Необхідне
обладнання / матеріали, облаштування класу, тощо
|
Ланцюг
термінів (додаток 1)
|
Інструкція
для проведення вправи
|
Учитель пропонує
пригадати всі нові терміни уроку (додаток 1).
Перший
учень називає один термін, другий – попередній і свій, третій – два попередні
і свій і т.д.
Порядок
слів зберігається.
Якщо учень
помилився, то наступний не виправляє його, а говорить: «Слабка ланка».
Учень-«слабка
ланка» вибуває.
Вправа
продовжується до моменту, коли весь ланцюг термінів озвучується без помилок.
|
Питання
для обговорення
|
Які
терміни прозвучали для вас вперше?
Які
з них допоможуть вам у цілісному сприйнятті світу?
Що
ми з вами вже вивчали?
Які
терміни вам важко зрозуміти і запам’ятати?
|
Підсумок
за результатами проведення вправи
|
Аналіз
та оцінка вправи:
Учасники взаємозалежні між собою.
Підведення до висновку розуміння ролі математики
у пізнанні дійсності.
|
Додаток 1
Ланцюг
термінів:
коло,
круг, циркуль, геометрична фігура, лінійка, центр кола, радіус, діаметр,
креслення, діаметр – це два радіуси.
Немає коментарів:
Дописати коментар